9 september - Reisverslag uit Sogndalsfjøra, Noorwegen van Bjorn & Nathalie - WaarBenJij.nu 9 september - Reisverslag uit Sogndalsfjøra, Noorwegen van Bjorn & Nathalie - WaarBenJij.nu

9 september

Blijf op de hoogte en volg Bjorn & Nathalie

09 September 2015 | Noorwegen, Sogndalsfjøra

Vanochtend vroeg vertrokken van de camping. Vandaag zijn we richting Bergen gereden we wilden daar graag Bryggen gaan bekijken. We hebben drie ferry´s genomen om in Bergen aan te komen, heel erg leuk.

Hieronder een stukje geschiedenis van Bryggen.
Bergen werd gesticht in 1070 en met het toenemende belang van deze plaats door de handel in vis uit Noord-Noorwegen en granen uit Europa, vestigde in 1343 de Hanze hier een handelsnederzetting, een hanzekantoor. Aangezien hanzekantoren geen zelfstandig lid van de Hanze mochten zijn, viel Bryggen onder Lübeck. In 1365 werd Bryggen onder de Hanzedag gesteld. Het Hanzekantoor, samengesteld uit meer dan twintig gebouwen, werd al snel een complete woon- en werkwijk. In de bloeitijd maakten de Duitse kooplieden een kwart van de bevolking uit. Om brand in de nauw gebouwde wijk te voorkomen, waren alle gebouwen onverwarmd. De enige verwarmde ruimtes bevonden zich in van steen gebouwde achtervertrekken, Schøtstuene, die de kooplieden ook als vergader- en rechtszaal gebruikten.
Door een grote brand in 1702 werden vrijwel alle gebouwen, die grotendeels van hout waren gemaakt, vernietigd. Bij een brand in 1955 werden opnieuw grote delen van Bryggen vernietigd. In beide gevallen werd er echter nieuwbouw gepleegd in de oude stijl, hoewel er ook kelders zijn die uit de 15e eeuw dateren. Sinds de Tweede Wereldoorlog, die er voor zorgde dat alles wat Duits was in onmin viel, wordt Tyskebryggen in het algemeen nog slechts Bryggen genoemd.
Tegenwoordig herbergen de huisjes van Bryggen souvenirwinkeltjes, eet-en drinkgelegenheden en musea.

Helaas konden we geen parkeerplek vinden voor onze auto. Onze auto is jammer genoeg te hoog voor de parkeergarages. Dus zijn we er alleen langsheen gereden.

We wilden nog een Staafkerk uit het jaar 1140 bezoeken, maar deze konden we helaas ook niet vinden. Maar onderweg naar onze overnachtingsplaats hebben we heel wat moois gezien. Eeuwig sneeuw!!!! Wat gaaf hoog op de bergen en dan sneeuw om je heen te zien het was waanzinnig!!!

Nu zitten we op een camping aan de Sogndalsfjord met uitzicht op een stadje aan de overkant. De kachel staat aan en thee is in de maakt. Wij wensen jullie een fijne avond!

• 10 September 2015 - 09:22

Joyce:

wauw mooie foto's weer. jullie zijn al aardig ver Noorwegen in. Geniet nog van al het moois dat komen gaat.